Selasa, 3 Februari 2009

Analisis Kontrastif 'Lagu Untukmu'







Pengenalan tentang kumpulan Meet Uncle Hussain



Kumpulan Meet Uncle Hussain yang juga dieja sebagai meetUncleHussain atau meetunclehussain) ialah sebuah kumpulan Muzik Bebas Malaysia
yang mendendangkan muzik rock progresif. Pencapaian besar mereka yang terawal ialah dijadikan Kumpulan DIY Terbaik oleh majalah ROOTW pada tahun 2005. Pada tahun 2oo7, kumpulan ini makin laris dengan penampilan dua lagu mereka, La La La Kerjalah dan Lagu Untukmu sebagai lagu tema KAMI yang bertemakan perjuangan pemuzik bebas di Malaysia.Pencapaian terkini dinobat sebagai juara lagu di anugerah Juara Lagu 23(AJL 23)



"Lagu Untukmu"
Tiada bintang
Dapat menerangkan hati yang telah dicelah
Bagaiku lumpuh tak mampu berdiri
Aku tetap begini
Takkan berubah kerna aku tetap aku
Dan lalu rindumu bukanlah aku
Bahagia kau dan fikiranmu
Berbeza
Kau dan juga aku
Dua hati yang tak mungkin bersatu
Apakah aku
Hanya boneka yang sering engkau mainkan
Yang dikawal oleh jari-jarimu
Ku punya hati dan perasaan pernahkah engkau fikirkan
Cukup cukup oh cukuplah
Tak faham tak faham
Tak dapat ku faham
Melayan sikapmu perawan
Berbeza-berbeza
Kau dan aku berbeza
Kita memang tak serupa
Bebaskan bebaskan
Kunci dilepaskan
Kita tidak sehaluan
Cukuplah sudahlah
Sampai di sini saja
Hubungan kita berdua


Analisis Kontrastif “Lagu Untukmu”

lagu ini ditujukan khas kepada kekasihnya. Lirik lagu ‘Lagu Untukmu’ hati seorang kekasih yang telah dilukai oleh kekasihnya. Walaupun berasa kecewa dengan perbuatan kekasihnya tetapi beliau tetap menerimanya dengan hati terbuka bahawa kekasihnya sudah tidak menyintainya lagi. Berdasarkan lirik lagu ini juga menunjukkan ketidakserasian antara kedua belah pihak pasangan kekasih ini.
Kekasihnya telah mempermainkan hati dan perasaan beliau. Kekasihnya tidak pernah memikirkan perasaan pasangannya. Oleh itu beliau mengambil keputusan untuk memutuskan hubungan dengan kekasihnya kerana itulah jalan penyelesaian yang terbaik.




http://ms.wikipedia.org/wiki/Meet_Uncle_Hussain

Tiada ulasan:

Catat Ulasan